Fakty i Mity

Przygotowany przy współpracy z dietetykiem dr n. o zdr. Moniką Mielus. Oceniony merytorycznie przez pracowników Działu Medycznego Mylan 29.11.2019

Beta-karoten jest prekursorem witaminy A1. Wartościowym źródłem beta-karotenu są warzywa- w szczególności marchewka, ale również jarmuż, brokuły, czerwona papryka i inne2. Obecność tłuszczu w posiłku wspomaga wchłanianie beta-karotenu1. Badania wykazują, że spożywanie beta-karotenu jest kluczowym czynnikiem w do spełnienia zapotrzebowania witaminy A1. Beta-karoten jest antyoksydantem, o wielu korzystnych właściwościach, wśród których zalicza się m.in.: korzystny wpływ na funkcjonowanie układu immunologicznego i narządu wzroku, działanie przeciwmiażdżycowe, opóźniające procesy starzenia organizmu oraz ogranicza ryzyko zachorowania na nowotwór2. Jednak należy pamiętać, że „co za dużo to niezdrowo”- nadmiar beta-karotenu ma właściwości prooksydacyjne i może zwiększyć ryzyko wystąpienia nowotworu płuc u palaczy2.


1. Grune T. et al.; B-Carotene Is an Important Vitamin A Source for Humans; The Journal of Nutrition; 2010; 140(2268S–2285S)

2. Igielska-Kalwat J. et al.; Karotenoidy jako naturalne antyoksydanty; Postepy Hig Med. Dosw (online); 2015; 69:418-428