Fakty i Mity

Przygotowany przy współpracy z dietetykiem dr n. o zdr. Moniką Mielus. Oceniony merytorycznie przez pracowników Działu Medycznego Mylan 29.11.2019

Nasycone kwasy tłuszczowe są związkami o pochodzeniu naturalnym. Można je znaleźć nie tylko w produktach zwierzęcych (mięso i nabiał), ale również w oleju palmowym i kokosowym. Ich spożycie dostarcza nam energii (1g ok. 9 kcal), jednak należy pamiętać, że wpływają niekorzystnie na stężenie cholesterolu we krwi oraz przyspieszają rozwój zmian miażdżycowych, a ich nadmiar może sprzyjać występowaniu niektórych chorób nowotworowych.1 Natomiast nie należy zapominać o innym składniku produktów odzwierzęcych- o tłuszczu mlekowym. Tłuszcz mlekowy składa się z ponad 400 różnych kwasów tłuszczowych (z czego większość jest nasycona)2. „Różnych” jest tutaj słowem- kluczem, ponieważ zawiera w sobie zarówno kwasy tłuszczowe długołańcuchowe (którym przypisuje się powyżej wspomniane niekorzystne działania) jak i średnio- i krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które z kolei: zwiększają przyswajalność magnezu, żelaza i wapnia2. Oprócz tego, tłuszcz mlekowy zawiera wiele substancji o działaniu antyoksydacyjnym- czyli przeciwmiażdżycowym i przeciwnowotworowym2,3. Ostatecznie, eksperci mówią, że tłuszcz mlekowy jest szczególnym składnikiem diety, którego bioaktywne składniki korzystnie wpływają na nasze zdrowie2,3.


1. Dr hab. n. med. Ostrowska L.; Tłuszcze; Medycyna Praktyczna; https://www.mp.pl/pacjent/dieta/zasady/67338,tluszcze; stan z dni: 20.03.2020

2. Cichosz G., Czeczot H.; Tłuszcz Mlekowy- źródło antyoksydantów w diecie człowieka; Bromat. Chem. Toksykol. – XLIV; 2011; 1(8-16).

3. Żebrowska A. et al.; Właściwości prozdrowotne tłuszczu mlekowego; Wiadomości Zootechniczne; R. XLVII (2009); 2(19-23).