Fakty i Mity

Przygotowany przy współpracy z dietetykiem dr n. o zdr. Moniką Mielus. Oceniony merytorycznie przez pracowników Działu Medycznego Mylan 29.11.2019

Każdy z nas chce być zdrowy. Prawidłowy sposób żywienia jest podstawą do zachowania jak najlepszego samopoczucia i wręcz zapobiegania wielu chorobom. Czy istnieje więc „zdrowa dieta”? Jedną z najbardziej korzystnych dla zdrowia diet jest dieta śródziemnomorska. Charakteryzuje się ona wysokim spożyciem nieprzetworzonych produktów zbożowych, warzyw i owoców, orzechów, oliwy z oliwek bogatej w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, ryb obfitujących w kwasy tłuszczowe omega-3, a także umiarkowanym spożyciem wytrawnego czerwonego wina do posiłków. Dieta śródziemnomorska ma dobroczynny wpływ na zapobieganie chorobom cywilizacyjnym, takim jak: cukrzyca, otyłość czy nowotwory. Ważnym aspektem jest to, że zdrowa dieta nie powinna zawierać produktów wysoko przetworzonych, które zawierają w swoim składzie np. cukier, sól, tłuszcz, konserwanty, wzmacniacze smaku i zapachu, barwniki, emulgatory, przeciwutleniacze. Do tej grupy produktów zaliczamy m.in. parówki, wędliny, słodycze, słone przekąski, kostki rosołowe, napoje gazowane itp. Bez wątpienia dieta śródziemnomorska spełnia te kryteria, opierając się głównie na naturalnych produktach. Wprowadzenie zasad diety śródziemnomorskiej jako stylu codziennego żywienia zdecydowanie wyjdzie nam na zdrowie!.


1. U.S. News & World Report 2019 Best Diets. [online]: https://health.usnews.com/best-diet [dostęp 03.02.2020] 

2. https://www.mp.pl/pacjent/dieta/diety/zdrowe_diety/63640,dieta-srodziemnomorska [dostęp 30.06.2020] 

3. Szostak W.B., A. Cichocka: Dieta śródziemnomorska w chorobach sercowo-naczyniowych i cukrzycy. 2015, Wyd. Medyk, Warszawa.